Børnelitterære vandringer imellem analoge og digitale fortællinger
Hvordan kan børn læse litteratur, der benytter sig af strukturer og strategier fra forskellige medier og kunstformer, og dermed blive klogere på sig selv og på de udtryksformer, der omgiver dem? Og hvordan kan vi formidle dem?
Vi ser nærmere på sådanne intermediale tekster – særligt de digitale, som giver mulighed for at vi kan imødekomme Fælles Måls fordring om at læse ”multimodale tekster” og ”litteratur og andre æstetiske tekster”.
Ayoe Quist Henkel er lektor på VIA University College og ph d studerende ved Center for Børnelitteratur på Aarhus Universitet.
Hun er forfatter til undervisningsmaterialet Sammen om at læse litteratur og medforfatter på litteraturserien Mærker. For dette arbejde modtog hun i 2016 Gyldendals læremiddelpris.
Konf for skolebib Viborg 070317 uden billeder
Materialitet-og-maanemaskine-den-boernelitteraere-app-i-et-laesekulturperspektiv.